Omgaan met HSP: op deze manier vind je balans

By Leonie
In HSP
04/06/2020
7 min read

Ben jij hoogsensitief, maar weet je niet hoe je het beste kunt omgaan met HSP? Ben je vaak overprikkeld of moe? Vind je het lastig om balans te vinden? Dan wordt het tijd om voor jezelf de balans op te maken, letterlijk en figuurlijk! In dit artikel geef ik je al mijn persoonlijke tips, om zo meer balans te krijgen en krachtiger in je eigen energie te staan.

Eén op de vijf mensen is HSP. Het komt dus veel meer voor dan je denkt! Je bent dan ook zeker niet alleen. Sterker nog, soms zijn het juist de mensen waarvan je het niet verwacht. Als introvert of hoogsensitief persoon kun je namelijk ook extraverte eigenschappen hebben. Wil je eerst meer weten over de eigenschappen van hoogsensitieve personen? Lees dan even dit artikel.

Mindset als hoogsensitief persoon

Als eerste is het goed om voor jezelf te onthouden; je hebt geen HSP, je bent hoogsensitief. Het is een eigenschap. Net zoals dat je lief, grappig, introvert of extravert bent. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat er bij een HSP meer hersenactiviteit is. Wat voor veel mensen geldt die hoogsensitief zijn:

  • Alles komt intenser binnen
  • Alles wordt intenser verwerkt
  • Alles heeft meer de tijd nodig
  • Alles kost meer energie
  • Alles is dieper en rijker doordacht dan bij een ander

Is het dan gek dat je meer tijd voor jezelf nodig, om alle prikkels te verwerken? Dat je niet van grote groepen houdt? Nee! Sterker nog, als HSP heb je heel veel eigenschappen om trots op te zijn en je voordeel mee te doen.

Balans vinden als HSP | Lieflijk Leven

Omgaan met HSP: blijf bij jezelf

Laat het idee los van ‘wat hoort’ en dat je door mensen begrepen moet worden. Je constant begrepen willen voelen, kost te veel energie. Mensen denken en voelen gewoon verschillend. Maak dan ook je eigen, autonome keuzes. Jij weet wat goed voor jezelf voelt. Je ouders, partner of vrienden weten niet wat je voelt of wat goed voor jou werkt. Ze voelen niet wat jij voelt. Heb daarom voor jezelf helder wat voor je werkt en wat je dromen en verlangens zijn. Neem de mensen om je heen daarin mee. Niet in de pijn en frustraties waar je nu in zit. Geef aan dat je een leuker en energieker persoon bent, juist omdat je het op een bepaalde manier doet. En onthoud dat andere mensen er altijd iets van vinden en dat dat oké is. Je kunt niet met iedereen rekening houden.

Weet welke prikkels voor jou als HSP wel en niet werken

Prikkels worden vaak als negatief ervaren. Maar het zijn de prikkels die ons veel (negatieve) energie kosten, die een negatieve lading hebben. Er zijn namelijk ook zoveel leuke en positieve prikkels! Sterker nog; als HSP hebben we ze zelfs heel erg nodig! Anders vervelen we ons snel en kunnen we onderprikkeld raken. Oftewel: als jij voor jezelf helder hebt welke prikkels wel én niet goed voor ons zijn, kun jij daar je leven op aanpassen en er je voordeel mee doen. Lees hier het artikel over waarom jij je HSP zou moeten omarmen.

Welke prikkels moet ik als HSP vermijden?

Zoals eerder genoemd moet je weten welke prikkels goed voor je zijn en welke je moet vermijden. Beantwoord daarom eerst de vraag:

“Welke prikkels kosten mij energie?”

Dit zijn de (negatieve) prikkels die je als het ware helemaal leegzuigen. Bijvoorbeeld bepaalde personen, drukke ruimtes of een te drukke agenda hebben. Maak het daarna specifieker. Soms denken we het namelijk te weten, maar blijkt het een detail te zijn. Ik houd bijvoorbeeld niet van verjaardagen. Maar als ik er dieper over nadenk; ik houd niet van sommige verjaardagen vanwege de drukte en de luidruchtige mensen, waardoor ik geen enkel gesprek kan voeren. Verjaardagen met een paar mensen en goede gesprekken, geven me juist weer energie.

Weet ook wanneer bepaalde grenzen zijn overschreden en hoe zich dat uit. Ga je bijvoorbeeld veel eten of snacken als jij je niet goed voelt? Word je snauwerig als je te veel prikkels hebt gehad? Kost iemand je teveel energie? Stel je dan voor dat je een enorm energieveld om je heen hebt, die alle energieën in de ruimte van zich afweert. Geef het de kleuren die je wilt, of geef het bloemen, blaadjes of iets anders waar je blij van wordt.

Ik houd van prikkels | Lieflijk Leven

Welke prikkels zijn goed voor me?

Als HSP hebben we ook prikkels nodig! Veel HSP’s hechten bijvoorbeeld veel waarde aan diepgaande gesprekken en zijn ontzettend leergierig. Lees hier meer over waarom je hoogsensitief als kracht zou moeten zien.

Waar laad ik van op?
Als hoogsensitief persoon heb je meer tijd voor jezelf nodig. Tijd om prikkels te verwerken en op te laden. Daarom is het ook heel belangrijk om te weten waar je van oplaadt. Een avondje Netflixen is af en toe wel ontspannend, maar laad je er ook echt van op? Wanneer ik overprikkeld ben, niet lekker in mijn vel zit of op moet laden, ga ik bijvoorbeeld wandelen in de natuur, schrijven, tekenen of scrapbooken. Op mijn Instagram zie je bijvoorbeeld heel veel creatieve foto’s en teksten. Op deze manier creatief bezig zijn geeft me echt voldoening en energie. Neem zeker een kijkje voor wat positieve inspiratie!

Waar wij vaak van opladen is bijvoorbeeld; wandelen door de natuur, luisteren naar muziek, schrijven, mediteren , tekenen, schilderen en lezen. In dit artikel over introvert zijn kun je er uitgebreid over lezen.

Maak afspraken met jezelf

Zo belangrijk. Als je weet wat voor jou wel en niet werkt als HSP, kun je daar vervolgens een aantal richtlijnen voor opstellen. Bijvoorbeeld:

  • Maximaal twee avonden doordeweeks weg van huis en één dag in het weekend he-le-maal voor jezelf, om dingen te doen waar je van oplaadt.
  • Nee zeggen tegen een afspraak als het je niet past.
  • Minder afspreken met mensen die je teveel negatieve energie kosten.
  • Aangeven van grenzen richting anderen, ongeacht wat ze ervan vinden.
  • ’s avonds en in het weekend bewust de telefoon wegleggen. Je telefoon geeft namelijk ontzettend veel prikkels; berichtjes, e-mails, social media, notificaties van alle apps die je hebt geïnstalleerd. Ik heb van bijna alle apps op mijn telefoon en tablet bijvoorbeeld de meldingen uitgezet.

En overschrijd je een regel? Dat is helemaal niet erg! Zolang je maar weet dat deze regel overschreden wordt.

Jouw agenda en planning

Houd voldoende ruimte vrij in je agenda, als jij daar beter door functioneert. Ook als mensen het ‘gek’ vinden dat je de eerste paar weken geen tijd hebt. Door die tijd voor jezelf te nemen ben je ook gewoon een leuker persoon. Naar jezelf en naar anderen toe. Afspreken met een vriendin terwijl ik heel erg moe ben, kost me vaak energie. Maar als ik me fit en energiek voel, kan ik heel erg genieten van een borrel en een goed gesprek. Voel je ook zeker niet verplicht overal naartoe te gaan. Sterker nog; wees wat egoïstischer. Je hoeft niet naar een drukke verjaardag van een vage kennis te gaan of bij vrienden te borrelen, terwijl jij je helemaal niet fijn voelt. Punt. En heb je last van de ‘fear of missing out?’ Stel jezelf dan de volgende vraag; als iedereen nu thuis op de bank zou zitten, zou je er dan ook nog zo over denken?

Ben je een ochtend- of avondmens?

Wat ook handig is om te weten is of je een avond- of ochtendmens bent. Het schijnt zelfs genetisch bepaald te zijn. Ga niet vechten tegen de ochtenden, maar accepteer het en baseer daar je planning (uiteraard indien mogelijk). Moet je op tijd op je werk zijn? Neem dan alle rust om ’s ochtends op te starten en plan geen afspraken in de ochtend.

Breng nú verandering aan als HSP

Ja, nu. Niet morgen of overmorgen. Het is namelijk nooit het goede moment voor veranderingen.  Het beste moment voor verandering is nu. Vertrouw op je intuïtie, de het in kleine stapjes en leg er niet te veel druk op. Dit werkt zelfs vaak averechts. Begin klein en plan bijvoorbeeld in je agenda dat je een klein stapje neemt. Want al die kleine stapjes zijn samen één grote stap <3.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.