Gevoelens tekenen

By Leonie
28/08/2020
4 min read

Is er iets wat je dwars zit? Word je overweldigd door je eigen gevoelens? Een mooie manier om dit te uiten is door gevoelens te tekenen! Het tekenen of opschrijven van emoties en gevoelens is een effectieve manier om ze verwerken. Je geeft je hersenen als het ware toestemming om het los te laten, omdat je het op papier hebt gezet.

Gevoelens tekenen op papier

Sommige mensen, hoogsensitieve mensen, nemen we heel gedetailleerd waar. Veel momenten en details kun je vaak weer voor de geest halen. Dit betekent ook dat we soms meer tijd moeten nemen om ze te verwerken. Ga er niet tegen vechten. Neem juist even de tijd om ze te verwerken. Het is beter om je gevoelens in één keer te verwerken, dan dat ze vast blijven zitten en ze steeds weer naar boven komen. Op die manier heb je er juist veel meer last van! Vind je het moeilijk om gevoelens toe te laten? Of stop je ze misschien (onbewust) weg en weet je soms niet wat je voelt? En ben je graag creatief bezig? Dan kan het tekenen van gevoelens een uitkomst voor je zijn!

Gevoelens tekenen | Lieflijk Leven

Hoe kun je je gevoelens tekenen?

Zoek een rustig plekje op en sluit je ogen. Zet eventueel rustgevende muziek of een meditatie muziek op. Wat voel je in je lichaam? Welke emoties en/of gevoelens komen naar boven? Of welke beelden komen naar voren?
Heb je een bepaald gevoel te pakken? Geef dit gevoel een vorm. Denk er niet te lang over na, blijf in je lichaam en ga puur op je gevoel af. Je tekening hoeft niet mooi te zijn, het gaat om de verwerking van jouw gevoelens. Desnoods kun je de tekening daarna weg gooien of verbranden!

Of stel jezelf de volgende vraag: als dit gevoel een kleur, vorm, gewicht, temperatuur of een textuur had, hoe zou het er dan uit zien?

Gevoelens tekenen | Lieflijk Leven

Met dit verf pallet ben ik gevoelens gaan tekenen. 
Mijn gevoelens gingen alle kanten op en ik had het gevoel dat ik een beetje vast zat.

Emoties uiten creatief

Denk niet te lang na, maar begin gewoon met tekenen of kleuren. Begin bijvoorbeeld met de vorm. Geef de vorm daarna een bepaalde kleur. Teken er wat omheen of schilder er juist weer overheen. Ga puur af op je gevoel. Nog geen materialen? Schaf heel gemakkelijk online een set potloden, stiften of verf aan.

Een paar andere tips om je gevoelens te tekenen:

  • Zet een timer, bijvoorbeeld op 5 minuten. In deze tijd ga je tekenen zonder erbij na te denken. Wil je het hele papier volkrassen? Ga ervoor! Je potlood of kwast komt bij wijze van niet van het papier af.
  • Probeer iets heel lelijks te tekenen. Laat je gevoel hierbij spreken.
  • Maak gebruik van verschillende materialen. Denk aan stiften, verf, ecoline, verschillende penselen of potloden.
  • Maak ook gebruik van materialen waar je normaal niet aan zou denken. Schrijf met een veer en wat inkt, gebruik een takje als penseel of teken met stiften op keukenpapier.

Klaar? Reflecteer dan op je tekening. Zo kun je je gevoelens nog meer onderzoeken. Pak pen en papier en geef antwoord op de volgende vragen:

  1. Hoe ziet de tekening eruit? Wat zijn herkenbare elementen?
  2. Doet de tekening je ergens aan denken?
  3. Welke gevoelens komen naar voren als je de tekening aandachtig bekijkt?
  4. Wat kun je er voor jezelf uithalen?
  5. Beschrijf de tekening vanuit het perspectief van de tekening. Wat zou de tekening ervaren? Bijvoorbeeld “ik ben een kunstwerk met veel verschillende vormen en kleuren. Ik voel veel verschillende emoties, welke me weer in de war brengen. Kijkers weten waarschijnlijk niet waar ze moeten kijken.”
Gevoelens tekenen | Lieflijk Leven

Welke gevoelens voel ik?

Soms kan het lastig zijn om te benoemen wat je voelt. Daarom heb ik een aantal emoties en gevoelens voor je op een rijtje gezet:

  1. Kwetsbaar
  2. Verward
  3. Onzeker
  4. Verdrietig
  5. Boos
  6. Angstig
  7. Onrustig
  8. Ongemakkelijk
  9. Gefrustreerd
  10. Beschaamd
  11. Verdoofd
  12. Eenzaam
  13. Gespannen
  14. Teleurgesteld
  15. Gevoelig
  16. Zenuwachtig
  17. Schuldig
  18. Jaloers
  19. Verbitterd
  20. Hulpeloos
Emoties uiten | creatief | Lieflijk Leven
  1. Blij
  2. Dankbaar
  3. Voldaan
  4. Ontspannen
  5. Rustig
  6. Gelukkig
  7. Energiek
  8. Geïnspireerd
  9. Opgelucht
  10. Tevreden
  11. Liefdevol
  12. Helder
  13. Kalm
  14. Enthousiast
  15. Ontroerd

En soms is het oké om het niet precies te weten welke gevoelens je ervaart. Je gevoelens willen ook niet veroordeeld worden, ze willen er gewoon zijn! Heb je nog meer tips bij het tekenen van gevoelens? Laat ze hieronder achter!

Wil je meer weten over HSP? Klik hier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.